Fingerboard Magazín

Finga fingerboards outdoor spot - 3. část - Postup stavby

Zdravíme všechny příznivce fingerboardingu a hlavně fanoušky našeho outdoor spotu v Novém Městě na Moravě. Jak už jste zvyklí, od roku 2010, kdy byla uskutečněna naše myšlenka stavby betonového spotu se každoročně jeho podoba mění - ať už je to díky zničení počasím nebo jednoduše, že nás jeho podoba omrzí. Už je tradice, že předešlý spot zničíme a postavíme nový. V naší tradici pokračujeme i letos. Již teď Vám mohu prozradit, že Finga fingerboards outdoor spot 2012 je hotov, ale jeho podobu si ještě pár dní necháme pro sebe a zveřejníme jí společně s posledním dílem tohoto seriálu, ve kterém Vám chceme přiblížit, jak takový spot vzniká. Dozvíte se nějaký rady a tipy, pokud by jste si chtěli postavit svůj vlastní originální spot.

Seriál Finga fingerboards outdoor spot 2012:

1. část - Trochu historie

2. část - Jak začít (koncept, výběr místa, potřebné věci,..)?

3. část - Postup stavby

4. část - Finále

Přejeme Vám krásné nedělní ráno. Dnešní den završíme náš seriál 3. i 4. dílem. Teď se dočtete o tom, jak při stavbě postupovat a ve večerním díle odhalíme podobu letošního spotu. Jelikož už víme, co všechno budeme ke stavbě potřebovat, volně navážeme na předchozí díl a řekneme si jaké úsilí budeme muset vyvinout. Nejdříve tedy základ - ať už stavíte z kamenů, cihel či tvárnic. Připomínám, že ten kopeme hluboký minimálně dvacet centimetrů. Rozhodně si dejte pozor, aby se zeď například pod náporem hlíny neprobořila nebo nesvalila, takže je dobré skládat kameny i do hlíny - jako byste stavěli zeď s obečejných cihel a občas jednu položili kolmo, aby se "přichytla ke stěně za ní" místo toho aby byla podélně s ostatními. Pro náš spot jsme použili Portlandský směsný cement, který jsme míchali pouze s vodou (velká spotřeba, ale hladší povrch) v poměru 5:2 (5 dílů cementu a 2 díly vody). Samozřejmě záleží na cementu, takže si poměr upravte podle sebe. Na zeď se bude hodit rozhodně hustější než na samotný park.

Hotový beton neustále poléváme jinak hrozí prasknutí. Proti prasknutí se dá ubránit různými způsoby přes různé dráty, které zapícháte do čerstvého betonu (tím vznikne železobeton), existují i speciální nátěry mezi vrstvami betonu, ale v našich podmínkách jsme pouze polévali. Praskliny se dostaví stejně časem a nic s tím neuděláte. Pokud máte známého stavaře, tak to s ním proberte. Jinak neustále kropit vodou. Beton neustále pracuje ještě přibližně měsíc po stavbě. My bohužel takovou dobu nikdy nevydržíme a hned po ztvrdnutí beton lakujeme a tak se nám v něm vytvoří praskliny. Ty zezačátku nevadí, ale projeví se až po zimě, kdy do nich nateče voda, která následně zmrzne a při tání beton roztrhá. Můžeme použít speciální nátěry, ovšem tím zvýšíme finanční náročnost celé stavby.

Praskliny, do kterých natekla voda, která po zimě při tání roztrhala beton.

Pokud jste se dostali do fáze, kdy máte zeď hotovou, znamená to polovinu úspěchu. Pro ty z Vás, kteří už začínáte stavět na hotovém podkladu (hotová zídka oddělující dvě úrovně země apod.) je to veliká výhoda, protože si tím ušetříte několik dní tvrdé práce. Začněme tedy stavěním vrchní části - pro nás té nejdůležitější. Vždy mějte po ruce plánek s rozměry. Nejdůležitější je mít všude tvrdý kamenitý základ. Nikdy nestavějte na hlíně. Hlína má tendenci se neustále usazovat a pokud na ní nanesete vrstvu betonu, po ztvrdnutí se může stát, že si půda pod ní sedne a vznikne Vám duté místo, které se může snadno probořit. Vždy pod beton pokládejte kameny, které vtlačte do předem udusané hlíny. Ještě ideálnější je hlínu polít vodou, aby si ještě více sedla. Opět je výhoda pro ty z Vás, kteří už na tvrdém podloží začínají. Pokračujte tím, že vyvýšená místa vyplníte kameny. Například pokud děláte rádius, ideální je začít nějakým kvádrem (cihlou), ke které přidáte do tvaru rádiusu malé kamínky a následně to zaplácáte betonem.

Bazén je postupně vykládán kameny, které zpěvní podloží.

Nejideálnější je, když například jeden den nanesete hrubý základ všem překážkám a druhý den ho přetřete druhou vrstvou, kterou perfektně vyhladíte. Dejte si ale pozor na to, aby byla vrstva, na kterou nanašíte cement opravdu drsná, aby se cement přžichytil. Tloušťku vrstev volte podle rozumu. 2 centimetry jsou úplně ideální. Nezoufejte pokud se Vám něco nebude líbit. Vždy se dá všechno odseknout a opravit, čí přidat další vrstvu, která předchozí nezdary opraví.

Po základu příjde první vrstva, která se zdrsní pro dobré přichycení finální vrstvy.

Zvláště na rádiusy a bedny nepoužívejte řídký beton. Ten má tendenci stíkat a dlouhý čas poté strávíte jeho neustálým upravováním než zatvrdne. Nedbejte na příliš přesné hrany. Po finálním zalakování je pojízdné lecos. Hrany můžete klidně dělat neupravené, ale s více materiálem, který až "přetíká" jako například sněhové jazyky na střechách. Po zatvrdnutí se dá lehce seškrabat ostrým předmětem a dostaneme požadovanou hranu. Výborná pomůcka při roztírání je kousek linolea, které se až tolik nemaže jako nepříklad špachtle. Pokud ano, stačí ji navlhčit. Také nedbejte na příliš rovný povrch, avšak je to veliká výhoda, že potom nemusíte tolik brousit - alespoň pokud chcete dosáhnou hladkosti podobnou té naší. Po zatvrdnutí betonu (asi 10 hodin), ale né úplném, kdy je beton v konzistenci letu, se dá lehce seškrabovat. Sežeňte kousek plechu s rozvnou hranou a postupným škrabáním vytvoříte nádherně přesné plochy.

I když tato zídka s vysazeným railem vypadala příšerně při stavění, postupným oškrabáním a obroušením zkrásněla.

Je tu ale několik věcí na které byste si měli dát pozor při stavění. Pokud nebudete mít spot zastřešen, myslete na to, že často prší a voda je táhnuta gravitací k nižším místům. Pokud tedy máte vodováhu, dbejte na to, abyste neměli na spotě nějaké prohlubně a šikmé plochy, kde by se usazovala voda. Jinak můžete počítat s neustálým odstraňováním vody. Například důležitý je i odtok bazénů. Ten bohužel letos nemáme a tak se stává že po prudším dešti se nám naplní celý a věřte že je to asi 60 litrů vody, které musíme pomocí nádob "odčerpat".

Bazén při relativně malém zaplavení vodou.

Nezapomeňte také na finální přebroušení před lakováním. Povrch je po oškrabání plechem hladký, ale plech je schopen opravit pouze rovinné plochy a proto budete potřebovat brusnou síťku. Je to úplně finální operace, takže si na ní dejte záležet. Letos jsme broušení věnovali celý den a orpavdu se to vyplatilo. Brusná síťka je jako smirek, ale je děrovaný, takže vám jím betonový prach lehce projde a neucpe se. Také důležitá věc při proušení! Používejte ochrané pomůcky - rukavice, respirátor popřípadě i brýle. Vybroušený beton je v podstatě cement a ten je při vdechování nebezpečný. Pokud nemáte respirátor, použijte například kapesník, který připevníte dvěma gumičkami k ústům.

I takhle se dá postavit bedna ke schodům.

Tohle by snad zatím stačilo k objasnění největších mystérií. Úplně ty poslední věci zmíním v posledním čtvrtém díle tohoto seriálu, kde se také konečně dočkáte na celý spot. k článku jsem přiložil několik fotek, které by Vám mohli při stavbě pomoci. Kontakt na nás tu je a komentáře fungují, takže se neváhejte ozvat.

Brusná síťka na finální broušení.

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit